meni ikona

Istina

Grcić Katja

Transgeneracijska trauma ratnog zločina, fizičkog i emocionalnog nasilja te pokušaja jednog ženskog glasa da artikulira svoju "istinu" usprkos sramu, strahu i osamljenosti.


Godina proizvodnje: 2022
Broj muških likova: 8
Broj ženskih likova: 8
Broj likova neodređenog spola: 3
Autorska prava: sva prava pridržana


JA / 37

BRAT /32

OTAC / 62

MAJKA / 59

KOR

DJECA

ŽIVI: PRVI I DRUGI

ŽIVI: DVOJE UBOJICA

MRTVI: BABA + PRVI DJED

MRTVI: BAKA + DRUGI DJED

POLUŽIVE / POLUMRTVE: 3 ŽENE

BEZ ŠTITNJAČA / DRŽAVE / PSIHOLOGINJA

PREDMETI

TORTA

NOŽ

PERJE

MRTVA OČEVA SESTRA

dječji glas

STANICE

BORA

ON

 


kor okrenut leđima

   atmosfera mise zadušnice

       prvi i drugi u zadnjem redu

 

I.

 

 

PRVI

možda su nožem, a možda kalašnjikovom

 

 

DRUGI

prvi susjedi lažu

 

 

PRVI

kažu da nisu ništa ni čuli ni vidjeli

 

 

DRUGI

rođeni mu brat i njegova žena

 

 

PRVI

šute do smrti

 

 

DRUGI

ne posustaju

 

 

KOR

(tri ženska glasa, jeka)

šute do smrti ne posustaju

šute do smrti ne posustaju

šute do smrti ne posustaju

 

 

JA

(žena istupi iz kora – ona je korifej)

netko se odjednom sjeti da je pedeset i sedme

djed gurnuo čovjeka u rudniku

 

PRVI

navodno

 

 

JA

je taj pao i poginuo

 

 

DRUGI

možda su devedeset i druge

 

 

JA

došla ta djeca

tog čovjeka i rekla

 

UBOJICE

(dvojica istupe)

srećom je rat

možemo ubiti svakoga tko nam je učinio zlo

ne mora biti ni Hrvat ni Srbin

a ni taj koji ga je učinio

sve je lutrija

grijehe predaka kažnjavamo do trećeg koljena

tek smo počeli

tek se zagrijavamo

 

 

(jedan od njih, prema korifejki)

 

 

tko je tebi kriv što sada nije rat

pa moraš ići kod psihologa

umjesto da samo ubiješ

koga god ti se prohtije

a narativ smisliš kasnije

 

 

 

(svi odlaze sa scene osim jednog od ubojica, onog koji joj se prethodno obratio)

 

 

JA

jesu li spavali

pa su mislili da sanjaju

kad su ubojice došle

ja sam ga dvaput sanjala kako dolazi

uperi pištolj u mene

i kaže:

 

UBOJICA

(uperi pištolj u nju)

ajmo! da čujem kako preklinješ

 

JA

(gleda u publiku) pokušavam, ali mi ne ide

ne znam preklinjati

samo zatvorim oči i čekam

 

 

(zatvori oči i čeka)

(on ljutito odbaci pištolj i ode)

 

 

JA

njega to toliko iznervira da me na kraju ne ubije

 

 

(ubojica se zatim gnjevno vraća, pokupi pištolj s poda)

 

 

JA

drugi put dođe i kaže

 

 

UBOJICA

(on opet uperi pištolj u nju)

sad si stvarno gotova

 

JA

(ostaje na nogama, gleda ravno u publiku)

sklupčam se na podu

on opet oklijeva

sad se ja iznerviram

kažem mu

(okrene se prema ubojici) šta čekaš?

ubij me već jednom, pizda ti materina!

(ubojica je nezadovoljno promatra, zatim spusti pištolj, odlazi)

 

 

JA

(prema publici)

oba sam puta negdje blizu nečega što bi trebalo biti

svakodnevno i sigurno

ali nije

 

 

(pauza)

 

 

PRVI

ako nisu spavali, možda je bio i razgovor

 

 

DRUGI

koji je prethodio ubojstvu?

 

 

PRVI

možda i krađa

 

 

DRUGI

ali što se može

 

 

PRVI

nitko nije čuo

 

 

DRUGI

nitko nije vidio

 

 

PRVI

znači - nije se dogodilo

 

 

JA

otac šuti li ga šuti

sve dok mu svaka dlaka na glavi ne posijedi

svi očekuju da je to kraj

da će sada tako bijel i mudar progovoriti

ali on i dalje šuti

nekad mu je u očima grmljavina

nekad defibrilator

 

na mramornu ploču rukom ukleše

 

 

OTAC

mojoj majci i voljenom ocu

 

 

JA

pitam zašto je otac voljen, a majka nije

on šuti

prenese na mene zagonetku koju rješavam čitav život

 

 

šezdeset i osme on slomi ruku

koja mene i danas boli

 

(pauza)





II.




JA

drugu je babu dohvatio moždani

bila je i prije kao skulptura

hladna i starmala

oduvijek

pola joj glave radi, pola ne

polu je kip

polu je pobuna

nikad me ništa nije pitala

ni tko sam

ni odakle sam došla

ni kamo idem

ništa me nije pitala

i danas kad me ljudi ništa ne pitaju

kad me samo puste da sjedim kao da me nema

ona proviri iz groba

kaže

 

 

BABA

sad znaš kako je meni bilo

prenosim hladnoću na djecu do trećeg koljena

 

 

JA

njezin muž, moj drugi djed,

mršav i kvrgav kao prut

rekao je

 

DRUGI DJED

što može grana s kamenom

ništa

 

JA

kad je obolio

moja je majka igrala zig zag sa svoje tri sestre

zig

zag

zug

koja će ga uzeti sebi

zig

zag

zug

braća sigurno neće

zig

zag

zug

ko će se nagledati

zig

zag

zug

umiranja

zig

zag

zug

majka će

 

 

PRVI UDARAC ČEKIĆA

(Mahler, 6. simfonija)

 

 

 

JA

možda su igrale

bim bam bom

mi smo u školi uvijek igrali

bim bam bom

srećom uvijek je bilo barem troje djece

„četvrti ste u redu čekanja“ (ton službe za korisnike)

za izrugivanje prije mene

dok bi došli do mene

već bi se izmorili

a i bila sam nekako čudna

nije bilo lako ustvrditi

čemu bi se točno

trebalo

rugati




JA

neki su govorili

 

 

PRVI

da je to zaslužio

 

 

JA

ali tiho, sasvim tiho

 

 

DRUGI

u sebi

 

 

JA

da ti koji tuku svoju djecu

skidaju ih gole

šibaju i šalju u selo

da ti ne zaslužuju ništa

 

PRVI

doli metak u čelo

 

 

JA

to su govorili

tiho, sasvim tiho

 

DRUGI

u sebi

 

JA

da su mu svi sinovi

 

 

PRVI

klečali goli na kukuruzu

 

 

DRUGI

i to u dvije države

 

 

JA

a nijedna ih nije privila na grudi

države uvijek naprave mastektomiju

kažu

 

 

DRŽAVE

(žensko višeglasje)

sorry

moramo

da ne dobijemo rak

da nas ne sisate bez veze

da nam se ne opuste

 

 

JA

mene i danas bole koljena

iako klečim samo kad radim sklekove

a i to neuspješno






III.

 

 

JA

otac šuti

majka se ljuti

ona ne razumije da je šutnja vještina

šuti se u etapama

(pauza)

kad on prestane

netko mora nastaviti

(pauza)

sve mi se čini

da ću to biti

(pauza)

 

 

JA

baka je rekla čempresu

 

 

BAKA

on je lud od rata

rat ga je poludio

i sad kad je došao novi rat

zakleo se da će se osvetiti

 

BAKA + DJED

(dvoglasje: ona blago u trećem licu, on agresivno u prvom)

tako da nigdje neće/u ići

ni za ikoga ratovati

nitko ga/me neće natjerati

neće/u bježati

neće/u se skrivati

mirno će/u spavati u svome krevetu

sve dok jedne noći ne dođu

a kad dođu

neće/u ni trznuti

(pauza)

samo će/u otvoriti oči i reći im

 

 

DJED

šta čekate?!

ubijte me već jednom, pizda li vam materina!

 

 

KOR

ona će ležati do njega,

blaga i anestezirana,

s nogama podignutima na jastuk

zbog vena.

a na zidu

slika s vjenčanja

neće se pomaknuti ni pedlja.

vrijeme će se uvući u nju

bit će pir

svi će plesati

zrna riže letjet će posvuda

torta do pola pojedena

upitat će nož

 

TORTA

(ženski glas)

tko je pojeo istinu?

tko?

 

 

JA

nož će se praviti da nije čuo,

u ruci moga brata sklonit će se u toplo,

u nečiju utrobu.

moj brat će reći

tiho

da nitko ne čuje

 

 

BRAT

(muški glas, po prvi put)

pizda li vam materina

 

JA

i tamo će ga smjestiti

nekome blizu crijeva

bez kojih je drugi djed ostao osamdeset i devete

rat ili rak

to su bile jedine opcije

on je izabrao drugu

ili je ona izabrala njega

vječna dilema

 

 

KOR

kokoš

ili jaje

ili sperma

 

 

(pauza)

 

 

JA

jednom sam i ja uzela nož

i njime rasporila jastuk

 

perje je letjelo posvuda

 

 

dok sam ga

nosila u kontejner

 

jebeno perje

 

 

po hodniku

po skalama

ispred zgrade

izdalo me

namjerno je ispalo van

reklo je

 

 

PERJE

(višeglasje)

samo luđaci mogu rasporiti jastuk

neka susjedi znaju

tko se to infiltrirao

u stambenu jedinicu na broju

13

 

 

BRAT

(arogantno)

broj ništa ne znači

 

OTAC

pusti broj na miru

 

 

MAJKA

jeste me čuli?

 

 

OTAC

čuješ li ti što ti govorim?

 

 

JA

pusti broj na miru
 

BRAT

ne diraj ga jebote!

 

 

MAJKA

kad ti kažem

 

 

OTAC

ovo je zadnje upozorenje

 

 

DRUGI UDARAC ČEKIĆA

(Mahler, 6. simfonija)





IV.

 

 

JA

poslije tog koncerta
 

bilo je jasno da je našoj vezi došao kraj


policajac je sve zapisao u svoju mikro bilježnicu na crte

 

to da sam stajala pokraj njega ljuta na cijeli svijet, tu mlitavu granu
 

koja me nije znala zaštiti i kad je taj kreten došao on se samo izmicao i savijao

baš kao grana a ja sam bila ljuta ljuta kao kamen čekala sam da me netko baci

rekla sam oprosti što smo ti sjedili na haubi ali sad nas pusti na miru a on je

rukom zgrabio moju čeljust i odgurnuo me vrlo konkretno kako se recimo

odgurne psa

 

a ne ženu

 

 

te godine kad sam se ja rodila

bila je godina
 

psa

 

 

ali što mi to vrijedi kad sam čitav život okružena

majmunima, pijetlovima i svinjama

 

ničeg plemenitog

tu nema

 

čak je i mačka bolji prijatelj

dok god imaš što da joj daš

vraćat će se - budi sigurna

mačka je kučka

ali predvidljiva

 

BABA

(proviri iz groba)

svima bi im oprostila, a onda bi ih strijeljala

 

 

 

JA

stric je progutao žilet

i umro za mjesec dana

nisam otišla u bolnicu

samo na sprovod

dan prije sprovoda ti si odlučio

(pauza)
 

ispariti

 

 

pizda ti materina

 

 

ljudi su mi govorili

moje saučešće

bila sam tako sretna

što mogu plakati cijeli dan

a da nitko ne zna zbog čega

 

 

taj je žilet kasnije zapeo u mojim crijevima

doktor mi je dao

tri papirnata paketića

i rekao

 

 

DOKTOR

moramo napravit

hemokulturu

 

JA

bojala sam se

pa sam se pravila da to uopće nije rekao

i čekala

ne znam točno što

ali uvijek mi se činilo da je dobro

prvo malo čekati

 

KOR

kad nekog voliš, čekati

kad nekog mrziš, čekati

kad se rodi dijete, čekati

kad umre dijete, čekati

 

OTAC

dva moja brata

 

 

JA

rekao je tata


(pauza)
 

ali nikad nije rekao

da je imao sestru (pauza)

nikad se za nju nije javno pomolio

iako on voli teatralne molitve oko stola za blagdane

gdje onda sve mrtve i domovinu

strpa u jednu molitvu

njoj nikad nije dao njezinu

da bude samo njena

i ničija drugo

nikad joj je nije dao

pizda li mu materina

 

KOR

njih su trojica dobili jedan drugoga

ona je dobila tri mjeseca

veljaču

ožujak

dio travnja

onda je rekla da odlazi

i da će se vratiti

tek kad svi počnu govoriti istinu

 

 

JA

stojim na vratima, čekam

stojim na prozoru, čekam

u položaju drveta, čekam

na lijevoj nozi, čekam

na desnoj nozi, čekam

kaže ona

 

MRTVA OČEVA SESTRA

(dječji glas)

zakurac ti čekanje

kad ne govoriš istinu od osamdeset i četvrte

 

 

JA

ali ako kažem istinu

svi će morati progutati žilet

 

 

MRTVA OČEVA SESTRA

(dječji glas)

pa šta?

neka ga umoče u majonezu

 

 

JA

sjedim za stolom noge mi ne dotiču pod

u veliki duboki tanjur iscijedim cijelu tubu

uzmem bakin kruh ispod peke

umačem ga u bijelu masnoću

jedem jedem jedem

rukama bi je grabila da mogu

svu mi je daj

sve ću pojest sama

nek' svi crknu

bogu hvala

 

 

(pauza)

 

 

DJECA

dida puši i gleda dnevnik

stric pije i gleda dnevnik

 

JA

gutam svu majonezu ovoga svijeta

da podmaže dušu

da izbaci žilet

neka bude bijelo:

to je sveti ritual

pomazanje

zvijezda majoneza

 

 

 

(dječja graja, hihotanje)

 

 

JA

ponekad se

 

 

DJECA

(višeglasje)

igramo odraslih

goli smo i moramo se upariti

nije bitno tko je kojeg spola

svatko može biti i muž i žena

tek kad se uparimo možemo leći u krevet

i tamo se maziti u miru

 

(dječji žamor, hihotanje)





V.

 

 

JA

kad ju je njezina majka izdala

baba je odjednom

promijenila psovku

umjesto

jebem ti mater

počela je govoriti

 

 

BABA

jebem ti mrtvu mater

 

 

JA

iako je njezina mater još uvijek bila živa

 

 

BABA

(pridigne se iz groba)

to ništa ne znači

čovjek može biti živ, a mrtav

dajte mi barem psovku

(pauza)

toliko mi dugujete

 

(spusti se natrag u grob, iz groba:)

svima bi im oprostila, a onda bi ih strijeljala



KOR

otac je htio biti fratar

on je vjerovao u praštanje

kao i mnogi koji vjeruju

sve je učinio naopako

 

 

JA

prije nego li se pijetao oglasio

triput me je zanijekao

svaki sam mu put oprostila,

potom sam ga strijeljala.

baba se svaki put pridigla iz groba

i rekla

 

BABA

slabo ciljaš mala, slabo ciljaš

 

 

JA

nikad joj nije bio drag

 

 

KOR

baba je bila u polju

kad je majka pala s balkona

i skoro slomila vrat

kasnije ju je kaznila

jer nitko drugi ne pada s balkona



JA

samo ona

samo ona

 

KOR

taj ju je put zaboravila

zavezati za nogu od stola

 

JA

djed uzme kožni remen

i njime udara po mesu

 

KOR

u selu nema psihijatra ni psihologa ni somatskih terapeuta ni psihodrame

u selu ima samo remen

i onda uzmeš nešto živo

može i životinja

ali životinje su skupe

bolje dijete

 

JA

i

tijelo mu se vrati tamo gdje su ga napustili

i

tamo se osveti

 

KOR

to je kao štafeta

neka su djeca pjevala i plesala, nosila štafetu.

neka su plakala i izvijala se, nosila ožiljke.

 

BRAT

(arogantno)

to je skoro ko štafeta.

možda čak i bolje

štafete su ionako za pičkice

svo to plesanje i pjevanje

sve mi to tako ide na kurac

 

JA

kaže brat

 

 

BRAT

kakva povorka ponosa

gomila debila

 

(prema sestri)

dobro pazi kome šta pričaš,

dobro pazi s kim se družiš

ljudi su govna

zapamti



KOR

od sedmero djece

 

 

JA

s majčine strane

 

 

KOR

troje ih ne priča jedno s drugim

 

 

KOR

od troje djece

 

 

JA

s očeve strane

 

 

KOR

dvoje ih ne priča jedno s drugim

 

 

JA

otkad sam sama

steže me oko srca

 

(pauza)

 

 

plačem u ordinaciji

kažem

ne znam što da radim


 

PSIHOLOGINJA

 

gledaj Opasne veze

ako već nisi

dobro prouči što radi Madame de Merteuil

jesi ti na akademiji ili nisi

vidiš kako je to sve komplementarno

zapamti

moraš naučiti rukovati maskom

ali pazi

ne zaboravi je skinuti

vidjet ćeš što se dogodi ako je zaboraviš skinuti

pogledaj film pa se vidimo

imam slobodan utorak

za dva tjedna

jel ti paše

u 11?



KOR

(višeglasje)

 

 

sanja psa i sjekiru

kojom mu netko želi odrezati uši

ujutro sastavlja jednadžbu

koja kad u nju uneseš sve vrijednosti

daje dvoznamenkasti broj

ljudi koji joj pričaju iza leđa

ne oštre noževe

ali škrguću zubima

 

 

JA

kad ih pitam

zašto škrgućete

kažu

 

 

KOR

krivo si čula

 

 

JA

kažu

 

 

KOR

ili je to

ili nisi razumjela



MAJKA

mora bit

jedno od to dvoje

 

JA

ljutim se na svoju nazolabijalnu boru

kažem joj

kog si se boga tu ukotvila

idi negdje drugdje

ona kaže

 

 

BORA

tu s lijeva mi je dobro

tu smo svi razjebani:

srce, štitnjača, crijeva

tu mi je ekipa

ne idem ja nigdje

idi ti ako ti smetamo



JA

otac se brine za rod

prije nego li to postane hit tema

 

 

OTAC

nema košarke, košarka je za muškarače

 

 

JA

majka kaže

 

 

MAJKA

imaš teške kosti

kakav brejk dens, nikad čula

 

JA

uvijek odaje svačije tajne

kaže

 

MAJKA

znaš li što sam saznala?

 

 

JA

i onda zapečati zavjet

koji je prekršila

 

KOR

napada iznenada

nikad nisi spreman

pripadnica je specijalne jedinice

nindža ratnica

poubija cijeli svoj odred

pa plače zbog toga

 

 

JA

suze su njeno najsmrtonosnije oružje

 

 

KOR

ne plače ona zbog ubijenih

već zato što se umorila ubijajući

 

BABA

vidiš kako sam je dobro obučila

najmlađe dijete uvijek najbolje usvoji sve lekcije





VI.

 

 

JA

nakon što jave da su ubijeni

 

 

KOR

582

296

 

 

JA

otac se sklupča na podu u dvorištu

u bijelim gaćama

i plače

 

 

majka i ja gledamo ga kao predstavu

 

 

dvadeset i sedam godina kasnije

sklupčam se na podu u sobi

i plačem

parket je bolji od betona

vrata su uvijek zatvorena

kasa ne radi

 

(pauza)



JA

majka nudi policajce kavom

oni nas upozoravaju

da se ne smijemo svađati

 

 

KOR

policajci su predana publika

prate sve predstave u kvartu

znaju sve glavne glumce

 

JA

pogotovo brata

on im je najbolji

jer glumi u više predstava

ja sam uvijek sporedna uloga ali nekad i ja dobijem malo

pažnje

odletim u zid

slomim jagodičnu kost

jebiga, ništa se ne vidi

glupi unutarnji lom

nikad neću postat zvijezda

 

 

u policijskoj postaji sjedimo otac i ja

on pita

 

OTAC

jesi li sigurna?

 

 

brat ti se samo uživio u ulogu

znaš da se on često uživi

to je jače od njega

možda ipak

da razmisliš

hoćeš li ga prijaviti

 

BABA

(iz groba)

slabo ciljaš curo, slabo ciljaš

 

 

(pauza)

JA

baka sjedi na kamenu, bole je noge

pitam je

koliko točno cvjetova smijem ubrati

()

 

 

majci uvijek treba saveznik

jer ako ostane sama

ona ispari

napravi

 

KOR

 

puf

paf

pif

 

JA

i nestane

(pauza)

 

KOR

zato joj uvijek treba netko

na koga se može osloniti

ako se ne podmetneš

kad joj treba

ona se osvećuje

interpretira tvoju intimu na državnoj televiziji

iskida sve tvoje postere

zabrani ti izlaske dvadeset godina

blagoslovi te bulimijom

odgrize ti sve nokte

kaže

 

MAJKA

bit ćeš nesretna dokle god se budeš opirala

 

 

JA

majka je nepredvidiva vila

baci kletvu, pa sjedne na skale i plače

otac prolazi

pita

 

 

OTAC

zašto plačeš?

 

 

JA

majka kaže

 

 

MAJKA

da me bolje čuješ

 

 

JA

brat prolazi

pita

 

BRAT

zašto plačeš

 

 

JA

majka kaže

 

 

MAJKA

da me bolje vidiš

 

 

JA

ja prolazim

pitam zašto plačeš

ona kaže

 

 

MAJKA

ti ćeš tek vidjeti

 

 

(pauza)

 

JA

dobijem zaraznu mononukleozu

očeva mrtva sestra kucka mi o inkubator

kaže mi

 

 

OČEVA MRTVA SESTRA

(dječji glas)

 

tako sam sretna što te vidim

možda ćemo se uskoro igrati hajde

umri brže

 

 

JA

nestrpljiva je

pošalje mi i žuticu

kaže

 

 

OČEVA MRTVA SESTRA

(dječji glas)

 

kako ti se sviđa poklon?

ako dođeš uskoro,

obećavam ti

bit će puno poklona

 

 

 

KOR

 

 

u inkubatoru vrijeme ne postoji

prođu tri rata

i dvije pandemije

ne umre ni dijete ni oportunizam

sad smo rezistentni

još ćete nas se nagledati

 

VII.

 

 

JA

majka sjedne u auto i završi u jarku

okrivi saveznika

i baci vozačku kroz prozor

(pauza)

otac uvijek prebrzo vozi

majka negoduje

natječu se koga je manje briga za onog drugog

uvijek bude neriješeno

to je obiteljski sport

igramo ga nedjeljom i drugim danima

(pauza)

kad padnem s rolšua i slomim ruku, šutim i nikome ne govorim

baba kaže

 

BABA

kako si pametna

 

 

JA

kost krivo zaraste

ali me zato nitko ne kazni

baba je ponosna

 

BABA

da sam znala da ćeš tako dobro ispasti

duže bi živjela

naučila bih te još neke trikove

ovako

evo ti samo lezije na mozgu, difuzno-disritmičan EEG, nesvjestice

pusti ih neka pogađaju

hoće li biti epilepsija, moždani ili neurološko oboljenje

kad legneš u magnetsku znat ćeš kako je meni u ovom grobu

već godinama stalno bubnja

a nitko mi ne pušta

Goldberg varijacije

(pauza)

 

JA

drugi djed kaže

 

 

DRUGI DJED

čovjek treba biti

strpljiv, miran i staložen

 

BABA

(iz groba)

tako se najbolje dobije rak

 

 

DRUGI DJED

strpljiv, miran i staložen

 

 

(kor mu dolazi iza leđa)

 

 

KOR & DRUGI DJED

mi smo specijalni odred pacifista i gutača sranja

mi smo dobrostivi, velikodušni,

ne zavidimo,

ne hvastamo se,

ne nadimamo,

nismo nepristojni,

ne tražimo svoje,

nismo razdražljivi,

ne pamtimo zlo,

ne radujemo se nepravdi,

a radujemo istini.

sve pokrivamo, sve vjerujemo,

svemu se nadamo,

sve podnosimo,

nikad ne prestajemo.

 

BABA

(plješće iz groba)

krasno si to izrecitirao

dođi

lezi kraj mene

vidjet ćeš kako je tu lijepo, k'o u magnetskoj

a gdje su ti crijeva,

Ljubavi Moja?

 

 

KOR

u selu se tuku:

krave, mačke, djeca

u gradu se tuku:

navijači,

treći be protiv trećeg ce,

sućidar protiv spinuta

 

JA

u meni se tuku

(pauza)

stanice

 

dođu jedne i kažu drugima

 

 

STANICE

sad ste najebale

 

 

JA

ja pružim ruku

zabodu iglu, kažu

 

KOR

(naizmjenično višeglasje, muško i žensko)

kalij je ispod normale

to nije dobro

kako misliš živjeti bez kalija?

koji ti je vrag?

zašto to radiš svom kaliju?

moraš se pomiriti s kalijem

morate razgovarati

pitaj ga zašto se naljutio

reći će ti sigurno ako ga pitaš

učini nešto

nagovori ga da se vrati

ispričaj mu se

pojedi bananu!



JA

otac kaže

 

 

OTAC

sačuvajmo tu spaljenu i razrušenu kuću

gdje su ih ubili.

to je najmanje što možemo učiniti.

sagradimo kuće i okopajmo vrtove svuda uokolo,

ali ostavimo ruševinu

usred svega

 

 

JA + BRAT

mi negodujemo

želimo zaboraviti

 

JA

otac kaže

 

 

OTAC

samo se vi nadajte zaboravu

kao što se i on nada vama

 

KOR

(muško i žensko višeglasje, neizmjenično)

zaborav je narcisoidni kreten

koji odražava veze sa svim svojim bivšima

kako bi im mogao navraćati po potrebi

kako bi se mogli zajedno prisjećati

još jednom pojebati za dobra stara vremena

zaborav zna da će ga raskrinkati

zato njeguje sve odnose

sa svima i stalno,

a kad koja od njih počne zaboravljati

kako se zove i gdje stanuje

zaborav se zadovoljno nasmije

kaže

ta je luda, tu nema pomoći

- i ode dalje.

 

(pauza)





VIII.

 

 

JA

djeda zarobe

brat ode u zatvor

sretnu se u ćeliji

širokoj sedamdeset godina

brat mu kaže

 

BRAT

pogledaš li me krivo

rasporit ću te

 

JA

djed mu kaže

 

 

DJED

derište jedno neodgojeno,

u moje vrijeme

nitko nije tako razgovarao sa starijima.

 

 

JA

brat mu kaže

 

 

BRAT

koje je to vrijeme?

jel prije Krista?



JA

u zatvoru brat piše poeziju

i čita knjige.

sprijatelji se s djedom i osnuju stranku.

proučavaju povijest Hrvata i njihovih progona

obojica istetoviraju Krista na leđima

odsluže manju kaznu

zbog dobrog vladanja

kad ih puste na slobodu,

postaju paranoidni

 

JA + KOR

gdje god idu podižu zidove

omataju se bodljikavom žicom

znaju da više nisu na sigurnom

 

JA

majka skuha juhu, podgrije mlijeko, pasira rajčicu

natjera te da popiješ jedno, pa drugo, pa treće.

kad povratiš

kazni te zbog nezahvalnosti.

 

 

(pauza)

kaže mi

 

MAJKA

kakve su ti to prijateljice,

svima otkrivaju tvoje tajne

škrguću zubima iza tvojih leđa

izruguju se dok krvariš

gdje si ih samo našla?

 

 

BABA

(izviri iz groba)

ispod kreveta!

 

JA

viče baba

i smije se

 

BABA

ispod kreveta!

hahahahhahahahahha

 

(pauza)




IX.

 

 

JA

otac okopava vrt

prvo sadi narcise i irise

onda sve drugo

posebno se brine za gredice jagoda

jedemo ih sa šlagom

nekad prije batina, nekad nakon.

tamo gdje živimo nemamo susjede

da šute skupa s nama

da nikad ne kažu ni riječ

da uvijek budu ljubazni i dobronamjerni

da pričaju s ocem o tome kako su mu slatke jagode

i kako su ove godine baš dobro rodile

 

 

 

KOR

šestica dolje lijevo

 

 

JA

kad je izvade

krvari tri dana

zubar mi ne vjeruje

kad mu kažem da me boli

i da sad kad više nije moja,

da je njihova.

 

KOR

oni nemaju zube

kad netko jede

uzme njezinu šesticu

i njome sve sažvače

njezino lijevo oko

ono s visokim astigmatizmom

i velikom dioptrijom

isto ih dobro služi

naizmjenično gledaju

slika koju im baca na mrežnicu

dovoljno je ispravna

 

(pauza)



X.

 

 

JA

baka kaže

 

 

BAKA

ljubavi, uvuci se tu kraj mene

pomolit ćemo se

ispod popluna

 

 

JA

uvijek moli istu molitvu

tek u trideset i sedmoj

dok čovjek u stanu ispod moga

mlati dijete

shvatim da ta molitva uopće ne djeluje

i dok dijete vrišti,

čovjek se dere

 

 

OTAC

zašto?!

zašto mi to radiš?!!

 

 

(pauza)

JA

pitam prvog djeda zašto se zaljubio

kaže

 

PRVI DJED

bila je poslušna

 

 

JA

pitam drugog djeda zašto se zaljubio

kaže

 

DRUGI DJED

bila je neposlušna

 

 

JA

pitam oca zašto se zaljubio

kaže

 

OTAC

bila je poslušna

 

 

JA

pitam njega zašto se zaljubio

kaže

 

ON

bila si.



KOR

o ljubavi uvijek najljepše pišu

oni koji o njoj pojma nemaju

upisuju u riječi ono čega nema

pa te njima draškaju po trbuhu

a ti gugućeš kao beba

podatna kao plemeniti metal

u svojim te hvalospjevima veličaju

pišu o tvojoj ljepoti Ateno

čuješ li?

 

 

JA

nek' odjebu s time -

to mogu prodavati Heleni i drugim glupačama

meni ne.

 

KOR

ali tako su nježni i fatalni, Ateno,

priznaj da te mame

uvijek si padala na krvnike

to je tvoj fetiš

ti voliš kad zamahnu sjekirom iznad tvoje glave

priznaj da te to uzbuđuje

priznaj!

da svršiš tek onda

kada najvrijednije što imaš

bude u opasnosti

priznaj već jednom!

zašto šutiš?!

 

 

BABA

(ustaje iz groba)

pustite je da šuti!

to je njezino ustavno pravo

da šuti svoju istinu

da se istina uopće može izreći

svijet bi bio pravedno mjesto

ali ne može

ne može!

kad ćete već jednom shvatiti?

u tome je tajna

nitko je ne može izgovoriti

a da je netko drugi ne dovede u pitanje

i u tom trenutku postaje izjednačena s laži

(pauza)

i tu je priči

kraj

 

JA

dođi, sjedi

'oćeš kavu ili čaj?

 

BABA

može kavu

(sjeda za stol)

skuhaj mi dušo

crnu

najcrnju

slučajno ću ti je proliti po prstima,

da ti nikad ne padne na pamet

zapisati išta od ovoga.

 

TREĆI UDARAC ČEKIĆA

 

 

KRAJ