Istina
Transgeneracijska trauma ratnog zločina, fizičkog i emocionalnog nasilja te pokušaja jednog ženskog glasa da artikulira svoju "istinu" usprkos sramu, strahu i osamljenosti.
JA / 37
BRAT /32
OTAC / 62
MAJKA / 59
KOR
DJECA
ŽIVI: PRVI I DRUGI
ŽIVI: DVOJE UBOJICA
MRTVI: BABA + PRVI DJED
MRTVI: BAKA + DRUGI DJED
POLUŽIVE / POLUMRTVE: 3 ŽENE
BEZ ŠTITNJAČA / DRŽAVE / PSIHOLOGINJA
PREDMETI
TORTA
NOŽ
PERJE
MRTVA OČEVA SESTRA
dječji glas
STANICE
BORA
ON
kor okrenut leđima
atmosfera mise zadušnice
prvi i drugi u zadnjem redu
I.
PRVI
možda su nožem, a možda kalašnjikovom
DRUGI
prvi susjedi lažu
PRVI
kažu da nisu ništa ni čuli ni vidjeli
DRUGI
rođeni mu brat i njegova žena
PRVI
šute do smrti
DRUGI
ne posustaju
KOR
(tri ženska glasa, jeka)
šute do smrti ne posustaju
šute do smrti ne posustaju
šute do smrti ne posustaju
JA
(žena istupi iz kora – ona je korifej)
netko se odjednom sjeti da je pedeset i sedme
djed gurnuo čovjeka u rudniku
PRVI
navodno
JA
je taj pao i poginuo
DRUGI
možda su devedeset i druge
JA
došla ta djeca
tog čovjeka i rekla
UBOJICE
(dvojica istupe)
srećom je rat
možemo ubiti svakoga tko nam je učinio zlo
ne mora biti ni Hrvat ni Srbin
a ni taj koji ga je učinio
sve je lutrija
grijehe predaka kažnjavamo do trećeg koljena
tek smo počeli
tek se zagrijavamo
(jedan od njih, prema korifejki)
tko je tebi kriv što sada nije rat
pa moraš ići kod psihologa
umjesto da samo ubiješ
koga god ti se prohtije
a narativ smisliš kasnije
(svi odlaze sa scene osim jednog od ubojica, onog koji joj se prethodno obratio)
JA
jesu li spavali
pa su mislili da sanjaju
kad su ubojice došle
ja sam ga dvaput sanjala kako dolazi
uperi pištolj u mene
i kaže:
UBOJICA
(uperi pištolj u nju)
ajmo! da čujem kako preklinješ
JA
(gleda u publiku) pokušavam, ali mi ne ide
ne znam preklinjati
samo zatvorim oči i čekam
(zatvori oči i čeka)
(on ljutito odbaci pištolj i ode)
JA
njega to toliko iznervira da me na kraju ne ubije
(ubojica se zatim gnjevno vraća, pokupi pištolj s poda)
JA
drugi put dođe i kaže
UBOJICA
(on opet uperi pištolj u nju)
sad si stvarno gotova
JA
(ostaje na nogama, gleda ravno u publiku)
sklupčam se na podu
on opet oklijeva
sad se ja iznerviram
kažem mu
(okrene se prema ubojici) šta čekaš?
ubij me već jednom, pizda ti materina!
(ubojica je nezadovoljno promatra, zatim spusti pištolj, odlazi)
JA
(prema publici)
oba sam puta negdje blizu nečega što bi trebalo biti
svakodnevno i sigurno
ali nije
(pauza)
PRVI
ako nisu spavali, možda je bio i razgovor
DRUGI
koji je prethodio ubojstvu?
PRVI
možda i krađa
DRUGI
ali što se može
PRVI
nitko nije čuo
DRUGI
nitko nije vidio
PRVI
znači - nije se dogodilo
JA
otac šuti li ga šuti
sve dok mu svaka dlaka na glavi ne posijedi
svi očekuju da je to kraj
da će sada tako bijel i mudar progovoriti
ali on i dalje šuti
nekad mu je u očima grmljavina
nekad defibrilator
na mramornu ploču rukom ukleše
OTAC
mojoj majci i voljenom ocu
JA
pitam zašto je otac voljen, a majka nije
on šuti
prenese na mene zagonetku koju rješavam čitav život
šezdeset i osme on slomi ruku
koja mene i danas boli
(pauza)
II.
JA
drugu je babu dohvatio moždani
bila je i prije kao skulptura
hladna i starmala
oduvijek
pola joj glave radi, pola ne
polu je kip
polu je pobuna
nikad me ništa nije pitala
ni tko sam
ni odakle sam došla
ni kamo idem
ništa me nije pitala
i danas kad me ljudi ništa ne pitaju
kad me samo puste da sjedim kao da me nema
ona proviri iz groba
kaže
BABA
sad znaš kako je meni bilo
prenosim hladnoću na djecu do trećeg koljena
JA
njezin muž, moj drugi djed,
mršav i kvrgav kao prut
rekao je
DRUGI DJED
što može grana s kamenom
ništa
JA
kad je obolio
moja je majka igrala zig zag sa svoje tri sestre
zig
zag
zug
koja će ga uzeti sebi
zig
zag
zug
braća sigurno neće
zig
zag
zug
ko će se nagledati
zig
zag
zug
umiranja
zig
zag
zug
majka će
PRVI UDARAC ČEKIĆA
(Mahler, 6. simfonija)
JA
možda su igrale
bim bam bom
mi smo u školi uvijek igrali
bim bam bom
srećom uvijek je bilo barem troje djece
„četvrti ste u redu čekanja“ (ton službe za korisnike)
za izrugivanje prije mene
dok bi došli do mene
već bi se izmorili
a i bila sam nekako čudna
nije bilo lako ustvrditi
čemu bi se točno
trebalo
rugati
JA
neki su govorili
PRVI
da je to zaslužio
JA
ali tiho, sasvim tiho
DRUGI
u sebi
JA
da ti koji tuku svoju djecu
skidaju ih gole
šibaju i šalju u selo
da ti ne zaslužuju ništa
PRVI
doli metak u čelo
JA
to su govorili
tiho, sasvim tiho
DRUGI
u sebi
JA
da su mu svi sinovi
PRVI
klečali goli na kukuruzu
DRUGI
i to u dvije države
JA
a nijedna ih nije privila na grudi
države uvijek naprave mastektomiju
kažu
DRŽAVE
(žensko višeglasje)
sorry
moramo
da ne dobijemo rak
da nas ne sisate bez veze
da nam se ne opuste
JA
mene i danas bole koljena
iako klečim samo kad radim sklekove
a i to neuspješno
III.
JA
otac šuti
majka se ljuti
ona ne razumije da je šutnja vještina
šuti se u etapama
(pauza)
kad on prestane
netko mora nastaviti
(pauza)
sve mi se čini
da ću to biti
(pauza)
…
JA
baka je rekla čempresu
BAKA
on je lud od rata
rat ga je poludio
i sad kad je došao novi rat
zakleo se da će se osvetiti
BAKA + DJED
(dvoglasje: ona blago u trećem licu, on agresivno u prvom)
tako da nigdje neće/u ići
ni za ikoga ratovati
nitko ga/me neće natjerati
neće/u bježati
neće/u se skrivati
mirno će/u spavati u svome krevetu
sve dok jedne noći ne dođu
a kad dođu
neće/u ni trznuti
(pauza)
samo će/u otvoriti oči i reći im
DJED
šta čekate?!
ubijte me već jednom, pizda li vam materina!
KOR
ona će ležati do njega,
blaga i anestezirana,
s nogama podignutima na jastuk
zbog vena.
a na zidu
slika s vjenčanja
neće se pomaknuti ni pedlja.
vrijeme će se uvući u nju
bit će pir
svi će plesati
zrna riže letjet će posvuda
torta do pola pojedena
upitat će nož
TORTA
(ženski glas)
tko je pojeo istinu?
tko?
JA
nož će se praviti da nije čuo,
u ruci moga brata sklonit će se u toplo,
u nečiju utrobu.
moj brat će reći
tiho
da nitko ne čuje
BRAT
(muški glas, po prvi put)
pizda li vam materina
JA
i tamo će ga smjestiti
nekome blizu crijeva
bez kojih je drugi djed ostao osamdeset i devete
rat ili rak
to su bile jedine opcije
on je izabrao drugu
ili je ona izabrala njega
vječna dilema
KOR
kokoš
ili jaje
ili sperma
(pauza)
JA
jednom sam i ja uzela nož
i njime rasporila jastuk
perje je letjelo posvuda
dok sam ga
nosila u kontejner
jebeno perje
po hodniku
po skalama
ispred zgrade
izdalo me
namjerno je ispalo van
reklo je
PERJE
(višeglasje)
samo luđaci mogu rasporiti jastuk
neka susjedi znaju
tko se to infiltrirao
u stambenu jedinicu na broju
13
BRAT
(arogantno)
broj ništa ne znači
OTAC
pusti broj na miru
MAJKA
jeste me čuli?
OTAC
čuješ li ti što ti govorim?
JA
pusti broj na miru
BRAT
ne diraj ga jebote!
MAJKA
kad ti kažem
OTAC
ovo je zadnje upozorenje
…
DRUGI UDARAC ČEKIĆA
(Mahler, 6. simfonija)
IV.
JA
poslije tog koncerta
bilo je jasno da je našoj vezi došao kraj
policajac je sve zapisao u svoju mikro bilježnicu na crte
to da sam stajala pokraj njega ljuta na cijeli svijet, tu mlitavu granu
koja me nije znala zaštiti i kad je taj kreten došao on se samo izmicao i savijao
baš kao grana a ja sam bila ljuta ljuta kao kamen čekala sam da me netko baci
rekla sam oprosti što smo ti sjedili na haubi ali sad nas pusti na miru a on je
rukom zgrabio moju čeljust i odgurnuo me vrlo konkretno kako se recimo
odgurne psa
a ne ženu
te godine kad sam se ja rodila
bila je godina
psa
ali što mi to vrijedi kad sam čitav život okružena
majmunima, pijetlovima i svinjama
ničeg plemenitog
tu nema
čak je i mačka bolji prijatelj
dok god imaš što da joj daš
vraćat će se - budi sigurna
mačka je kučka
ali predvidljiva
BABA
(proviri iz groba)
svima bi im oprostila, a onda bi ih strijeljala
JA
stric je progutao žilet
i umro za mjesec dana
nisam otišla u bolnicu
samo na sprovod
dan prije sprovoda ti si odlučio
(pauza)
ispariti
pizda ti materina
ljudi su mi govorili
moje saučešće
bila sam tako sretna
što mogu plakati cijeli dan
a da nitko ne zna zbog čega
taj je žilet kasnije zapeo u mojim crijevima
doktor mi je dao
tri papirnata paketića
i rekao
DOKTOR
moramo napravit
hemokulturu
JA
bojala sam se
pa sam se pravila da to uopće nije rekao
i čekala
ne znam točno što
ali uvijek mi se činilo da je dobro
prvo malo čekati
KOR
kad nekog voliš, čekati
kad nekog mrziš, čekati
kad se rodi dijete, čekati
kad umre dijete, čekati
OTAC
dva moja brata
JA
rekao je tata
(pauza)
ali nikad nije rekao
da je imao sestru (pauza)
nikad se za nju nije javno pomolio
iako on voli teatralne molitve oko stola za blagdane
gdje onda sve mrtve i domovinu
strpa u jednu molitvu
njoj nikad nije dao njezinu
da bude samo njena
i ničija drugo
nikad joj je nije dao
pizda li mu materina
KOR
njih su trojica dobili jedan drugoga
ona je dobila tri mjeseca
veljaču
ožujak
dio travnja
onda je rekla da odlazi
i da će se vratiti
tek kad svi počnu govoriti istinu
JA
stojim na vratima, čekam
stojim na prozoru, čekam
u položaju drveta, čekam
na lijevoj nozi, čekam
na desnoj nozi, čekam
kaže ona
MRTVA OČEVA SESTRA
(dječji glas)
zakurac ti čekanje
kad ne govoriš istinu od osamdeset i četvrte
JA
ali ako kažem istinu
svi će morati progutati žilet
MRTVA OČEVA SESTRA
(dječji glas)
pa šta?
neka ga umoče u majonezu
JA
sjedim za stolom noge mi ne dotiču pod
u veliki duboki tanjur iscijedim cijelu tubu
uzmem bakin kruh ispod peke
umačem ga u bijelu masnoću
jedem jedem jedem
rukama bi je grabila da mogu
svu mi je daj
sve ću pojest sama
nek' svi crknu
bogu hvala
(pauza)
DJECA
dida puši i gleda dnevnik
stric pije i gleda dnevnik
JA
gutam svu majonezu ovoga svijeta
da podmaže dušu
da izbaci žilet
neka bude bijelo:
to je sveti ritual
pomazanje
zvijezda majoneza
(dječja graja, hihotanje)
JA
ponekad se
DJECA
(višeglasje)
igramo odraslih
goli smo i moramo se upariti
nije bitno tko je kojeg spola
svatko može biti i muž i žena
tek kad se uparimo možemo leći u krevet
i tamo se maziti u miru
(dječji žamor, hihotanje)
V.
JA
kad ju je njezina majka izdala
baba je odjednom
promijenila psovku
umjesto
jebem ti mater
počela je govoriti
BABA
jebem ti mrtvu mater
JA
iako je njezina mater još uvijek bila živa
BABA
(pridigne se iz groba)
to ništa ne znači
čovjek može biti živ, a mrtav
dajte mi barem psovku
(pauza)
toliko mi dugujete
(spusti se natrag u grob, iz groba:)
svima bi im oprostila, a onda bi ih strijeljala
KOR
otac je htio biti fratar
on je vjerovao u praštanje
kao i mnogi koji vjeruju
sve je učinio naopako
JA
prije nego li se pijetao oglasio
triput me je zanijekao
svaki sam mu put oprostila,
potom sam ga strijeljala.
baba se svaki put pridigla iz groba
i rekla
BABA
slabo ciljaš mala, slabo ciljaš
JA
nikad joj nije bio drag
KOR
baba je bila u polju
kad je majka pala s balkona
i skoro slomila vrat
kasnije ju je kaznila
jer nitko drugi ne pada s balkona
JA
samo ona
samo ona
KOR
taj ju je put zaboravila
zavezati za nogu od stola
JA
djed uzme kožni remen
i njime udara po mesu
KOR
u selu nema psihijatra ni psihologa ni somatskih terapeuta ni psihodrame
u selu ima samo remen
i onda uzmeš nešto živo
može i životinja
ali životinje su skupe
bolje dijete
JA
i
tijelo mu se vrati tamo gdje su ga napustili
i
tamo se osveti
KOR
to je kao štafeta
neka su djeca pjevala i plesala, nosila štafetu.
neka su plakala i izvijala se, nosila ožiljke.
BRAT
(arogantno)
to je skoro ko štafeta.
možda čak i bolje
štafete su ionako za pičkice
svo to plesanje i pjevanje
sve mi to tako ide na kurac
JA
kaže brat
BRAT
kakva povorka ponosa
gomila debila
(prema sestri)
dobro pazi kome šta pričaš,
dobro pazi s kim se družiš
ljudi su govna
zapamti
KOR
od sedmero djece
JA
s majčine strane
KOR
troje ih ne priča jedno s drugim
KOR
od troje djece
JA
s očeve strane
KOR
dvoje ih ne priča jedno s drugim
JA
otkad sam sama
steže me oko srca
(pauza)
plačem u ordinaciji
kažem
ne znam što da radim
PSIHOLOGINJA
gledaj Opasne veze
ako već nisi
dobro prouči što radi Madame de Merteuil
jesi ti na akademiji ili nisi
vidiš kako je to sve komplementarno
zapamti
moraš naučiti rukovati maskom
ali pazi
ne zaboravi je skinuti
vidjet ćeš što se dogodi ako je zaboraviš skinuti
pogledaj film pa se vidimo
imam slobodan utorak
za dva tjedna
jel ti paše
u 11?
KOR
(višeglasje)
sanja psa i sjekiru
kojom mu netko želi odrezati uši
ujutro sastavlja jednadžbu
koja kad u nju uneseš sve vrijednosti
daje dvoznamenkasti broj
ljudi koji joj pričaju iza leđa
ne oštre noževe
ali škrguću zubima
JA
kad ih pitam
zašto škrgućete
kažu
KOR
krivo si čula
JA
kažu
KOR
ili je to
ili nisi razumjela
MAJKA
mora bit
jedno od to dvoje
JA
ljutim se na svoju nazolabijalnu boru
kažem joj
kog si se boga tu ukotvila
idi negdje drugdje
ona kaže
BORA
tu s lijeva mi je dobro
tu smo svi razjebani:
srce, štitnjača, crijeva
tu mi je ekipa
ne idem ja nigdje
idi ti ako ti smetamo
JA
otac se brine za rod
prije nego li to postane hit tema
OTAC
nema košarke, košarka je za muškarače
JA
majka kaže
MAJKA
imaš teške kosti
kakav brejk dens, nikad čula
JA
uvijek odaje svačije tajne
kaže
MAJKA
znaš li što sam saznala?
JA
i onda zapečati zavjet
koji je prekršila
KOR
napada iznenada
nikad nisi spreman
pripadnica je specijalne jedinice
nindža ratnica
poubija cijeli svoj odred
pa plače zbog toga
JA
suze su njeno najsmrtonosnije oružje
KOR
ne plače ona zbog ubijenih
već zato što se umorila ubijajući
BABA
vidiš kako sam je dobro obučila
najmlađe dijete uvijek najbolje usvoji sve lekcije
VI.
JA
nakon što jave da su ubijeni
KOR
582
296
JA
otac se sklupča na podu u dvorištu
u bijelim gaćama
i plače
majka i ja gledamo ga kao predstavu
dvadeset i sedam godina kasnije
sklupčam se na podu u sobi
i plačem
parket je bolji od betona
vrata su uvijek zatvorena
kasa ne radi
(pauza)
JA
majka nudi policajce kavom
oni nas upozoravaju
da se ne smijemo svađati
KOR
policajci su predana publika
prate sve predstave u kvartu
znaju sve glavne glumce
JA
pogotovo brata
on im je najbolji
jer glumi u više predstava
ja sam uvijek sporedna uloga ali nekad i ja dobijem malo
pažnje
odletim u zid
slomim jagodičnu kost
jebiga, ništa se ne vidi
glupi unutarnji lom
nikad neću postat zvijezda
u policijskoj postaji sjedimo otac i ja
on pita
OTAC
jesi li sigurna?
brat ti se samo uživio u ulogu
znaš da se on često uživi
to je jače od njega
možda ipak
da razmisliš
hoćeš li ga prijaviti
BABA
(iz groba)
slabo ciljaš curo, slabo ciljaš
(pauza)
JA
baka sjedi na kamenu, bole je noge
pitam je
koliko točno cvjetova smijem ubrati
(…)
majci uvijek treba saveznik
jer ako ostane sama
ona ispari
napravi
KOR
puf
paf
pif
JA
i nestane
(pauza)
KOR
zato joj uvijek treba netko
na koga se može osloniti
ako se ne podmetneš
kad joj treba
ona se osvećuje
interpretira tvoju intimu na državnoj televiziji
iskida sve tvoje postere
zabrani ti izlaske dvadeset godina
blagoslovi te bulimijom
odgrize ti sve nokte
kaže
MAJKA
bit ćeš nesretna dokle god se budeš opirala
JA
majka je nepredvidiva vila
baci kletvu, pa sjedne na skale i plače
otac prolazi
pita
OTAC
zašto plačeš?
JA
majka kaže
MAJKA
da me bolje čuješ
JA
brat prolazi
pita
BRAT
zašto plačeš
JA
majka kaže
MAJKA
da me bolje vidiš
JA
ja prolazim
pitam zašto plačeš
ona kaže
MAJKA
ti ćeš tek vidjeti
(pauza)
JA
dobijem zaraznu mononukleozu
očeva mrtva sestra kucka mi o inkubator
kaže mi
OČEVA MRTVA SESTRA
(dječji glas)
tako sam sretna što te vidim
možda ćemo se uskoro igrati hajde
umri brže
JA
nestrpljiva je
pošalje mi i žuticu
kaže
OČEVA MRTVA SESTRA
(dječji glas)
kako ti se sviđa poklon?
ako dođeš uskoro,
obećavam ti
bit će puno poklona
KOR
u inkubatoru vrijeme ne postoji
prođu tri rata
i dvije pandemije
ne umre ni dijete ni oportunizam
sad smo rezistentni
još ćete nas se nagledati
VII.
JA
majka sjedne u auto i završi u jarku
okrivi saveznika
i baci vozačku kroz prozor
(pauza)
otac uvijek prebrzo vozi
majka negoduje
natječu se koga je manje briga za onog drugog
uvijek bude neriješeno
to je obiteljski sport
igramo ga nedjeljom i drugim danima
(pauza)
kad padnem s rolšua i slomim ruku, šutim i nikome ne govorim
baba kaže
BABA
kako si pametna
JA
kost krivo zaraste
ali me zato nitko ne kazni
baba je ponosna
BABA
da sam znala da ćeš tako dobro ispasti
duže bi živjela
naučila bih te još neke trikove
ovako
evo ti samo lezije na mozgu, difuzno-disritmičan EEG, nesvjestice
pusti ih neka pogađaju
hoće li biti epilepsija, moždani ili neurološko oboljenje
kad legneš u magnetsku znat ćeš kako je meni u ovom grobu
već godinama stalno bubnja
a nitko mi ne pušta
Goldberg varijacije
(pauza)
JA
drugi djed kaže
DRUGI DJED
čovjek treba biti
strpljiv, miran i staložen
BABA
(iz groba)
tako se najbolje dobije rak
DRUGI DJED
strpljiv, miran i staložen
(kor mu dolazi iza leđa)
KOR & DRUGI DJED
mi smo specijalni odred pacifista i gutača sranja
mi smo dobrostivi, velikodušni,
ne zavidimo,
ne hvastamo se,
ne nadimamo,
nismo nepristojni,
ne tražimo svoje,
nismo razdražljivi,
ne pamtimo zlo,
ne radujemo se nepravdi,
a radujemo istini.
sve pokrivamo, sve vjerujemo,
svemu se nadamo,
sve podnosimo,
nikad ne prestajemo.
BABA
(plješće iz groba)
krasno si to izrecitirao
dođi
lezi kraj mene
vidjet ćeš kako je tu lijepo, k'o u magnetskoj
a gdje su ti crijeva,
Ljubavi Moja?
KOR
u selu se tuku:
krave, mačke, djeca
u gradu se tuku:
navijači,
treći be protiv trećeg ce,
sućidar protiv spinuta
JA
u meni se tuku
(pauza)
stanice
dođu jedne i kažu drugima
STANICE
sad ste najebale
JA
ja pružim ruku
zabodu iglu, kažu
KOR
(naizmjenično višeglasje, muško i žensko)
kalij je ispod normale
to nije dobro
kako misliš živjeti bez kalija?
koji ti je vrag?
zašto to radiš svom kaliju?
moraš se pomiriti s kalijem
morate razgovarati
pitaj ga zašto se naljutio
reći će ti sigurno ako ga pitaš
učini nešto
nagovori ga da se vrati
ispričaj mu se
pojedi bananu!
JA
otac kaže
OTAC
sačuvajmo tu spaljenu i razrušenu kuću
gdje su ih ubili.
to je najmanje što možemo učiniti.
sagradimo kuće i okopajmo vrtove svuda uokolo,
ali ostavimo ruševinu
usred svega
JA + BRAT
mi negodujemo
želimo zaboraviti
JA
otac kaže
OTAC
samo se vi nadajte zaboravu
kao što se i on nada vama
KOR
(muško i žensko višeglasje, neizmjenično)
zaborav je narcisoidni kreten
koji odražava veze sa svim svojim bivšima
kako bi im mogao navraćati po potrebi
kako bi se mogli zajedno prisjećati
još jednom pojebati za dobra stara vremena
zaborav zna da će ga raskrinkati
zato njeguje sve odnose
sa svima i stalno,
a kad koja od njih počne zaboravljati
kako se zove i gdje stanuje
zaborav se zadovoljno nasmije
kaže
ta je luda, tu nema pomoći
- i ode dalje.
(pauza)
VIII.
JA
djeda zarobe
brat ode u zatvor
sretnu se u ćeliji
širokoj sedamdeset godina
brat mu kaže
BRAT
pogledaš li me krivo
rasporit ću te
JA
djed mu kaže
DJED
derište jedno neodgojeno,
u moje vrijeme
nitko nije tako razgovarao sa starijima.
JA
brat mu kaže
BRAT
koje je to vrijeme?
jel prije Krista?
JA
u zatvoru brat piše poeziju
i čita knjige.
sprijatelji se s djedom i osnuju stranku.
proučavaju povijest Hrvata i njihovih progona
obojica istetoviraju Krista na leđima
odsluže manju kaznu
zbog dobrog vladanja
kad ih puste na slobodu,
postaju paranoidni
JA + KOR
gdje god idu podižu zidove
omataju se bodljikavom žicom
znaju da više nisu na sigurnom
JA
majka skuha juhu, podgrije mlijeko, pasira rajčicu
natjera te da popiješ jedno, pa drugo, pa treće.
kad povratiš
kazni te zbog nezahvalnosti.
(pauza)
kaže mi
MAJKA
kakve su ti to prijateljice,
svima otkrivaju tvoje tajne
škrguću zubima iza tvojih leđa
izruguju se dok krvariš
gdje si ih samo našla?
BABA
(izviri iz groba)
ispod kreveta!
JA
viče baba
i smije se
BABA
ispod kreveta!
hahahahhahahahahha
(pauza)
IX.
JA
otac okopava vrt
prvo sadi narcise i irise
onda sve drugo
posebno se brine za gredice jagoda
jedemo ih sa šlagom
nekad prije batina, nekad nakon.
tamo gdje živimo nemamo susjede
da šute skupa s nama
da nikad ne kažu ni riječ
da uvijek budu ljubazni i dobronamjerni
da pričaju s ocem o tome kako su mu slatke jagode
i kako su ove godine baš dobro rodile
KOR
šestica dolje lijevo
JA
kad je izvade
krvari tri dana
zubar mi ne vjeruje
kad mu kažem da me boli
i da sad kad više nije moja,
da je njihova.
KOR
oni nemaju zube
kad netko jede
uzme njezinu šesticu
i njome sve sažvače
njezino lijevo oko
ono s visokim astigmatizmom
i velikom dioptrijom
isto ih dobro služi
naizmjenično gledaju
slika koju im baca na mrežnicu
dovoljno je ispravna
(pauza)
X.
JA
baka kaže
BAKA
ljubavi, uvuci se tu kraj mene
pomolit ćemo se
ispod popluna
JA
uvijek moli istu molitvu
tek u trideset i sedmoj
dok čovjek u stanu ispod moga
mlati dijete
shvatim da ta molitva uopće ne djeluje
i dok dijete vrišti,
čovjek se dere
OTAC
zašto?!
zašto mi to radiš?!!
(pauza)
JA
pitam prvog djeda zašto se zaljubio
kaže
PRVI DJED
bila je poslušna
JA
pitam drugog djeda zašto se zaljubio
kaže
DRUGI DJED
bila je neposlušna
JA
pitam oca zašto se zaljubio
kaže
OTAC
bila je poslušna
JA
pitam njega zašto se zaljubio
kaže
ON
bila si.
KOR
o ljubavi uvijek najljepše pišu
oni koji o njoj pojma nemaju
upisuju u riječi ono čega nema
pa te njima draškaju po trbuhu
a ti gugućeš kao beba
podatna kao plemeniti metal
u svojim te hvalospjevima veličaju
pišu o tvojoj ljepoti Ateno
čuješ li?
JA
nek' odjebu s time -
to mogu prodavati Heleni i drugim glupačama
meni ne.
KOR
ali tako su nježni i fatalni, Ateno,
priznaj da te mame
uvijek si padala na krvnike
to je tvoj fetiš
ti voliš kad zamahnu sjekirom iznad tvoje glave
priznaj da te to uzbuđuje
priznaj!
da svršiš tek onda
kada najvrijednije što imaš
bude u opasnosti
priznaj već jednom!
zašto šutiš?!
BABA
(ustaje iz groba)
pustite je da šuti!
to je njezino ustavno pravo
da šuti svoju istinu
da se istina uopće može izreći
svijet bi bio pravedno mjesto
ali ne može
ne može!
kad ćete već jednom shvatiti?
u tome je tajna
nitko je ne može izgovoriti
a da je netko drugi ne dovede u pitanje
i u tom trenutku postaje izjednačena s laži
(pauza)
i tu je priči
kraj
JA
dođi, sjedi
'oćeš kavu ili čaj?
BABA
može kavu
(sjeda za stol)
skuhaj mi dušo
crnu
najcrnju
slučajno ću ti je proliti po prstima,
da ti nikad ne padne na pamet
zapisati išta od ovoga.
TREĆI UDARAC ČEKIĆA
KRAJ