Obojani
Nakon žustre rasprave sa svojim dobrim prijateljem i kolegom, Kruno ne može zaspati. Umjesto toga do kasnih jutarnjih sati raspravlja sa svojom djevojkom i kolegicom (Anom) o svađi koju je vodio s prijateljem, Tyroneom. Ona ga uzaludno pokušava smiriti.
Iduće jutro po običaju kasni na probu. Po dolasku saznaje da je izgubio glavnu ulogu u predstavi i odlazi u kafić, nakon čega pred cijelim autorskim timom predstave izbacuje svoje frustracije zbog (po njegovom mišljenju) nepravednih i neiskrenih metoda kojima pokušavaju promovirati predstavu. Njegovo se stanje tim više pogorša u trenutku u kojem shvati da ga mijenja baš njegov prijatelj - Tyrone.
I.
U dnevnom boravku Njegovog stana. Pomalo je nervozan, dok je ona opuštenija. Djeluje kao ona situacija u kojoj ona njega mora smirivati, nakon što je izbacio sve što ga muči, nervira ili iritira iz sebe.
ON
Ja to ne mogu više.
ONA
Već smo rekli. Hoćeš i moraš.
ON
Neću. Reći ću mu što mislim o svemu tome.
ONA
Mislim da nećeš.
ON
Molim?
ONA
Uvijek to kažeš, i onda napraviš ovo. Izdereš se preda mnom kako ti ovaj ili onaj ide na živce. Zašto mu jednostavno ne kažeš u facu da misliš da je idiot?
ON
Pa to i nije tako jednostavno, Ana.
ONA
Zašto ne bi bilo...
ON
Zato što ja imam problem sa svime što on govori. Sa apsolutno svime! Što bih mu trebao reći - da je idiot od glave do pete?
ONA
Bojiš se da se to neće pripisati nečem drugom?
ON
Nečem drugom, da. Ali ne bojim se ja nikoga, pa ni njega. Činjenica je, s druge strane, da je on zaštićen preko svake mjere... ni zbog čega drugoga nego zbog toga što se, eto, rodio kao obojani čovjek. A ne, eto, kao ja - koji se moram sramiti što sam bijel. Možeš li ti vjerovati da je on imao muda reći meni, kog zna već minimalno petnaest godina, da bi me trebalo biti sram što sam bijel? I onda mi, na kraju svega, kaže da ja zaslužujem bolje.
ONA
Možda je problem u tome što ti je prijatelj.
ON
Boli me kurac za to je li mi prijatelj. Vidi, da je situacija drugačija, to bi se zvao rasizam. Zastane. Ali ne, on je član jebene manjine. A manjina nikako ne može biti opresivna prema... Udahne. Što se ja zamaram s jebenim idiotom... i njegovim ludostima.
ONA
Znaš, on kad gleda tebe, vidi boju. Ne može si pomoći... a u toj tvojoj boji vidi, eto, rasizam.
ON
Ja nisam rasist.
ONA
Znam da nisi.
ON
U stvari, što me briga.
ONA
Stanka. Ne razumijem.
ON
Danas progresivni ljudi smatraju da su svi koji se čak i mrvicu ne slažu s njima ili konzervativni, ili nešto gore. Znaš, bit ću iskren. Ako on smatra da smo mi bijelci prokleti rasisti, onda ću mu i potvrditi sve njegove sumnje. I ja sam rasist. Barem onoliko koliko je svaki čovjek rasist prema svakome tko nije njegove boje kože.
ONA
Pretjeruješ.
ON
Kurac.
ONA
Umjesto da budeš sretan zbog njega, da mu čestitaš... da mu kažeš da si ponosan, ti moraš sve okretati na politiku. Duboko udahne. Umorna sam. Idem spavati.
ON
Trebao bih biti ponosan zbog toga što je on dobio ulogu na temelju svoje boje kože? A ne na temelju toga što se ubijao od posla petnaest godina, kao ja, ili što je prokleto dobar na toj pozornici?
ONA
Prokleto dobar kao ti?
ON
Idi kvragu, nisam to mislio.
ONA
Sve što hoću reći je da možda nisi trebao započinjati s pitanjima ’kako’ i ’zašto’. Vidio si da ti ništa nije htio otkriti dok ne bude sto posto siguran. Zastane. On misli da mu je oduvijek bilo teže nego tebi. Samo zato što je, eto, rođen kao crnac, a ne kao bijelac.
ON
I ti i ja znamo da su to sranja.
ONA
Jesu li?
Stanka.
ONA
Nemoj da bijes iz tebe izbaci bolju procjenu. I budi makar malo sretan zbog njega.
ON
Ma, sretan sam ja. Zbog njega. Ne zbog politike koja stoji iza svega toga.
ONA
Jebala te politika.
ON
Politika je uvijek tu, htjela ti to ili ne htjela.
ONA
Sve što kažem je da bi možda mogao biti sretan zbog njega, kao tvog prijatelja, a ne ljut kao ris zbog toga što je neki bijelac nepravedno izgubio svoju poziciju.
Stanka.
ON
Da. U pravu si.
ONA
Dobro. Znam da jesam. Ustaje. Dolaziš u krevet?
ON
Daj da... srknem još čašicu i dolazim.
ONA
Dižemo se rano.
ON
Da... kakav je to sastanak uopće sutra?
ONA
Ne znam. Znam samo da žele afrikanizirati predstavu.
ON
Taman je natočio čašu i sada ju glasno spusti na stol, tako da se sve prolije. Afrikanizirati, je li.
ONA
Da.
ON
I ti imaš već neke ideje.
ONA
Rekli smo da nećemo o poslu.
ON
On preskoči njenu opasku, kao da ju nije ni čuo. Vidiš, u tome je jebeni problem. Što ja moram igrati Kaligulu, prokletog Rimskog cara, okruženog jebenim liberalnim idejama!!! Ona mahne rukom i ode. Ne da joj se više.Jebala vas Afrika!!! Nisam imao problem kad su promijenili cijelu postavu rimskih senatora u žene - ne, ja nisam ništa rekao. Pazi, jebeni rimski senatori! Žene! Ali ne, reko... nema veze! To je art, kako oni nazivaju svoj posao - art! To je apstrakcija, mi promoviramo moderne ideje! Feministička teorija! Pička mila materina! Udahne. Iskapi čašu. Ali ne... nije im to bilo dovoljno moderno. ’Što ćemo napraviti iduće?’ - ’Možda bi mogli umjesto Rima postaviti Kaligulu u... Afriku!’ Gestikulira kao da daje ruku onome tko je došao s tom idejom. ’Bravo majstore. To se traži. Kaligula u Africi sigurno je nešto će razjebati tradiciju!’ Smiruje se. Što je iduće Ana? Pa se izdere. Hamlet kao multikulturalna trans nonbinary cis gay Amerikanka?! Sad se okrene i shvati da Ana nije u sobi. I onda ja ispadam lud. Počne se kreveljiti. Smiri se.
Ode u spavaću sobu.
II.
On i Ona u krevetu. Ona ne može spavati. On ju mazi po ramenu.
ON
Oprosti.
ONA
Za što?
ON
Zato što sam budala. Jer se derem na tebe. Jer te gnjavim s politikom...
ONA
Nikad se nisi izderao na mene.
ON
Znam. Samo nekad pred tobom izbacujem frustracije. I onda tebi nije ugodno.
ONA
Okrene se prema njemu. Imaš svojih trenutaka. Ali uvijek mi je ugodno s tobom.
ON
Zbilja to misliš?
ONA
Mah... šalim se malo.
ON
Uspravi se u krevetu. Ne šališ se.
ONA
Da, šalim se. Ali smije se. Kome s tobom može biti dobro... samo se dereš i... On ju pocčne škakljati. Ona viče da prestane, ali ne može se prestati smijati.
Naporan si!
ON
Poljubi ju. A ti si bahata.
ONA
Ti si glup.
ON
Ne, ti si glupa. Smiju se. Ljube se. Ona ga odgurne.
ONA
Moram ti nešto reći.
ON
Ne sad...
ONA
Važno je.
ON
Ma, ne sad.
ONA
Tiče se tebe.
ON
Jako me se tiče ili?
ONA
Moglo bi ti puno značiti. Ili malo...
ON
Ti mi puno značiš. Sad pusti to.
ONA
Ako ti sad ne kažem, ljutit ćeš se.
ON
Ja? Ja se nikad ne ljutim.
ONA
Osim kad se ljutiš.
ON
Prihvaćam da postoji ta mogućnost. A ti?
Pokuša nešto reći, ali njegov dodir joj oduzme dah. Na kraju uspije samo recć jedno glasno A-ha!
III.
Na pozornici šeću Producentica i Redatelj. U publici su: Scenografkinja i Kostimografkinja. Scenografkinja je djevojka iz prijašnje scene.
PRODUCENTICA
Kasni. Opet. Zašto me to ne čudi?
Redatelj je nešto zamišljen.
PRODUCENTICA
Rekao si mu da danas treba doći pola sata ranije?
REDATELJ
Prene se iz misli. Hm?
PRODUCENTICA
Scenografkinji. Zašto on ne može doći na vrijeme, a ti možeš?
SCENOGRAFKINJA
Odrastao je čovjek, što bih ga ja trebala vući za ruku?
PRODUCENTICA
Možeš ga barem probuditi.
SCENOGRAFKINJA
I donijeti mu kavu i sendvič za ujutro. Svakako.
PRODUCENTICA
Sarkastično se nasmiješi. Možda da je dobio sendvič, ne bi kasnio.
SCENOGRAFKINJA
Možda ujutro radimo druge stvari, pa ne stignemo.
PRODUCENTICA
Druge stvari?
REDATELJ
Scenografkinji. Možeš li ga nazvati?
SCENOGRAFKINJA
Vadi mobitel, zove. Druge stvari... zbilja ne znaš o čemu pričam? Šteta. Stanka. Nitko se ne javlja.
Sekretarica.
PRODUCENTICA
Što to znači - "druge stvari o kojima ja ne znam ništa"?
SCENOGRAFKINJA
Baš ništa.
PRODUCENTICA
Ne, ne, reci.
SCENOGRAFKINJA
Ne mogu ti reći, ali mogu ti pokazati. To bi ti se svidjelo?
PRODUCENTICA
Bijesno. Imaš dug jezik.
SCENOGRAFKINJA
Imam, da.
REDATELJ
Marlen, Ana, dosta je. Producentica prekriži ruke. Ljuta je. Odmakne se malo od njih. Ionako imamo i ’drugih’ stvari o kojima možemo razmišljati dok se on ne vrati. Okrene se prema Kostimografkinji. Jesi li razmislila o kostimima?
KOSTIMOGRAFKINJA
Da, mislim da imam rješenje.
REDATELJ
Slušam.
KOSTIMOGRAFKINJA
Ali Ana bi prvo trebala reći svoje mišljenje.
REDATELJ
Ana? Zašto?
KOSTIMOGRAFKINJA
Zato što se Ani ne sviđa novi koncept.
SCENOGRAFKINJA
Mona!
REDATELJ
Reci, što ne valja s konceptom?
SCENOGRAFKINJA
Dovraga, sve valja s konceptom! Samo... Moni. O tome smo razgovarale onako. Razgovora radi.
KOSTIMOGRAFKINJA
Oprosti, mislila sam da je relevantno.
SCENOGRAFKINJA
Naravno da je relevantno, ali to ne znači da možeš okolo pričati naglas što sam ti rekla! Pogotovo ne u ovakvoj situaciji.
REDATELJ
A kakva je ovo situacija?
SCENOGRAFKINJA
Zastane. Čudna.
REDATELJ
Je. Bila bi manje ˇčudna da je Kruno ovdje, jer bi onda imali konkretan problem za raspraviti. A sad mi reci, u čemu je stvar s konceptom?
SCENOGRAFKINJA
Odustane. Dobro, ovako. Svjesna sam da se predstave znaju mijenjati iz korijena i par dana prije premijere. Ali mi govorimo o promjeni cijelog koncepta.
DRAMATURG
Naprotiv. Koncept je ovdje... rekao bih... prilagodljiv novim idejama.
SCENOGRAFKINJA
Samo da konstatiram - ja nemam problem s ˇčinjenicom da se sve ’da srediti’, ali mi se čini da je mrvicu prekasno za rad na novoj predstavi. Otvorena generalna je idući tjedan!
REDATELJ
O čemu pričaš? Kakva nova predstava? Bavimo se Kaligulom! Od njega smo krenuli, i na njemu ćemo stati!
DRAMATURG
Camus je samo... inspiracija.
REDATELJ
Mi radimo naš koncept, temeljen što na historijskim činjenicama, a što na radovima kao što je Camusov. Stanka. Je, točno je da je kasno. Ali kasno je za ovakva pitanja, ne za nadograđivanje već postojećeg koncepta!
DRAMATURG
Mislim da Ana više cilja na to da smo već naručili prijestolje, zidove, stolce, šipke, onaj dugi prokleti stol koji su trebali razrezati da bi ga uopće spremili u kamion, onda... što još? Razmišlja. Aha, Kaligulina carska kruna koja visi nad pozornicom sad naravno ide u propast, da niti ne spominjem zatvorsku ćeliju -
REDATELJ
Ne, ćelija može ostati.
PRODUCENTICA
Oh... Zapisuje. Dobro...
DRAMATURG
To znači da mijenjamo još samo cijelu rekvizitu, sve kostime i...
PRODUCENTICA
To nije nikakav problem.
SCENOGRAFKINJA
Kako nije nikakav problem?
PRODUCENTICA
Zato što sam za taj dio posla ja zadužena, i ponavljam da dovoz i odvoz nisu nikakav problem!
REDATELJ
Polako, polako... svi radimo zajedno na ovome. Nema potrebe za svađom.
PRODUCENTICA
Stanka. Postoji samo jedan mali problem u svemu tome.
Pogleda Scenografkinju. Ali i to se može riješiti. Nasmiješi se. Dramaturgu. Zaboravio si reći da mijenjamo glavnog glumca.
SCENOGRAFKINJA
Molim?
REDATELJ
Nda.
SCENOGRAFKINJA
Mijenjamo Kaligulu?
REDATELJ
Da. Zato smo ovaj sastanak premjestili na sat vremena ranije... što očito nije urodilo plodom.
SCENOGRAFKINJA
Da, ali kako pobogu to mislite - mijenjate glavnu ulogu?
PRODUCENTICA
Dobili smo ultimatum. Premalo multikulturalnih osoba unutar predstave. Naša publika želi nešto novo. A mi moramo otvoriti opcije onima koji možda te opcije nemaju.
REDATELJ
Hana, molim te. Mirno. Scenografkinji. Budući da je situacija ovakva, pomalo čudna - kako si rekla - nismo htjeli to obaviti telefonski. Činilo nam se korektnije da raspravimo to uživo. Producentici. U svakom slučaju, dobili smo mogućnost da odgodimo premijeru na nekoliko dana, vjerojatno na tjedan dana. Primijeti da se scenografkinja smije.
SCENOGRAFKINJA
Apsolutno ništa u cijeloj ovoj priči nije korektno, a najmanje ovo da bi ga trebalo poslati u božju mater uživo!
REDATELJ
Ivana je rekla...
SCENOGRAFKINJA
Ti si prokleti redatelj, ne ona! Ti si taj koji režira, nisi mogao odbiti?!
REDATELJ
Zašto bih odbio ovakvu priliku?
SCENOGRAFKINJA
Kakvu priliku?
REDATELJ
Ti si emotivno vezana uz njega. Ja, igrom slučaja, to nisam. Žao mi je, Ana, stvarno je. Ali činjenica je da je odluka donesena, i da mi ne možemo to promijeniti, čak ni kad bi htjeli.
PRODUCENTICA
Novi Kaligula je netko koga sigurno znaš.
REDATELJ
Ovo je progresivno kazalište.
SCENOGRAFKINJA
Prestanite. Stanka. Tko bi trebao igrati Kaligulu?
REDATELJ
Tyrone.
SCENOGRAFKINJA
U pičku materinu! Ustane i otrči s mobitelom. Želi ga nazvati.
REDATELJ
Što je to bilo?
PRODUCENTICA
Vjerujem da se Tyrone i Kruno poznaju.
REDATELJ
Tko ne poznaje Tyronea?
PRODUCENTICA
Čini mi se da su u rangu dugogodišnjih prijatelja.
KOSTIMOGRAFKINJA
Ustane. Sva sretna što je sad njen red. U redu. Ja sam razmišljala o sljedećem. Ja mislim da bi svi Kaligulini vojnici trebali ostati Rimljani. To jest - da bi trebali ostati obučeni u Rimljane - a da jedino njega promijenimo.
REDATELJ
Samo malo, Mona. Producentici. Nisam o tome bio informiran.
PRODUCENTICA
Činilo se irelevantno.
REDATELJ
Kako? Ne čini se u redu ovako...
PRODUCENTICA
I dalje, ništa se ne mijenja.
REDATELJ
Dosta toga se mijenja.
PRODUCENTICA
Nisam sigurna da razumijem.
REDATELJ
Mijenja se! I gotovo. Ustane. Zvat ću Ivanu da ona ovo riješi. Nemam snage za bavljenje s time trenutno. Mona, sa mnom! Gdje je Tyrone? Ana neka nam se priključi ili se ne mora vraćati.
KOSTIMOGRAFKINJA
Izlazi s njim. Producentica ih prati. Znači, mislim da Kaligulina garda treba biti skroz nabrijana. Onako... baš nabrijana. To su Pretorijanci, to je službena carska garda! Oni su postavljali i skidali careve!
Razmišljala sam... i mislim da bi trebali pokazati tu njihovu muškost na jedan određeni način. Glas se gubi.
IV.
Dramaturg sam u publici. Dolazi mrzovoljni Kruno. Čini se da ga boli glava.
GLAVNI GLUMAC
Ej.
DRAMATURG
E. Tu si... jesi živ?
GLAVNI GLUMAC
Volio bi da nisam živ.
DRAMATURG
Stanka. Mamurluk?
GLAVNI GLUMAC
A bit će da je. Ili proba ujutro. Di su svi.
DRAMATURG
Mislim da su otišli vidjeti staru scenografiju.
GLAVNI GLUMAC
Zbunjen. Staru scenografiju? Sjeti se. A da, Ana mi je nešto rekla.
DRAMATURG
Ovaj, mislim da te treba Ivana.
GLAVNI GLUMAC
Ne treba me Ivana.
DRAMATURG
Hitno je.
GLAVNI GLUMAC
Ne može biti toliko hitno u - pogleda na sat - devet ujutro.
DRAMATURG
Dvadeset do devet.
GLAVNI GLUMAC
Još gore.
DRAMATURG
Sat ti ide dvadeset minuta unaprijed?
GLAVNI GLUMAC
Je.
DRAMATURG
I kako je to prošlo?
GLAVNI GLUMAC
A evo vidiš kako je prošlo, i dalje kasnim. Stanka. Šta ti kažeš na sve ove promjene?
DRAMATURG
U kojem smislu?
GLAVNI GLUMAC
U smislu, misliš li da nisu normalni, kao što ja mislim.
DRAMATURG
Pa sad... činjenica je da nam je pet do dvanaest.
GLAVNI GLUMAC
Nemoj mi sad samo početi filozofirati opet. Stanka. Padne mu nešto na pamet. Nevezano za to, da te pitam nešto.
DRAMATURG
Reci.
GLAVNI GLUMAC
Misliš li ti da je svaki čovjek instinktivno pomalo rasist?
DRAMATURG
A od kuda to pitanje?
GLAVNI GLUMAC
Samo mi odgovori.
DRAMATURG
Ne znam, mislim... po nekoj logici... koža kojom smo okruženi od malih nogu nam uvijek djeluje privlačnije. U smislu... prijateljskije. Dok druga boja mora u sebi nositi neki zazor. Ali, ne mislim da smo rasisti. Mislim da se djelimo na skupine. Mislim da jedni zagovaraju jedno, drugi drugo...
GLAVNI GLUMAC
Trebalo bi napisati tekst o tome. Neku dobru dramu.
DRAMATURG
Dramu?
GLAVNI GLUMAC
Da, ono čime se bavimo u kazalištu. Smije se. Nisi čuo za to?
DRAMATURG
Nisam čuo za dobru dramu koja se bavi tim problemima.
GLAVNI GLUMAC
Na kraju krajeva, sve je stvar propagande. Ili si s njima ili si protiv njih.
DRAMATURG
Hej, na što aludiraš? Čemu ovo... vodi? Je li vezano za Tyronea?
GLAVNI GLUMAC
Zašto bi bilo vezano za njega?
DRAMATURG
Kao da se naglo sjetio da ovaj ne zna. Ma, pitam samo.
GLAVNI GLUMAC
Vezano je za... sve. Tko zna čemu sve ovo vodi? Ja ne znam. Siguran sam da ne znam. Mislim da ide u nekom lošem smjeru... mislim da nam uskoro više neće biti lako, i mislim da se vremena mijenjaju. Što ti misliš?
DRAMATURG
Ja ne mislim ništa. Ja skupljam ideje.
GLAVNI GLUMAC
Oh... samo pazi kako ih plasiraš.
DRAMATURG
A to bi značilo?
GLAVNI GLUMAC
Da postoje škakljive, i malo manje škakljive teme. Ulazi Ivana. Ivančica! Pa kako si ti meni. Dramaturgu, tiho. Pa se ti pitaj zašto sam depresivan. Čuo sam da me trebaš nekaj.
RAVNATELJICA
Kruno. Dobro jutro.
GLAVNI GLUMAC
Pa moglo je biti i bolje.
RAVNATELJICA
Vidim da si dobre volje.
GLAVNI GLUMAC
Kao i uvijek u ovom okruženju.
RAVNATELJICA
Nešto ti se mora reći. Nema jednostavnog načina da se to napravi... Bit ću kratka i jasna.
GLAVNI GLUMAC
Cinizam izlazi iz njega na sve strane. Dajem ti svoju riječ da više neću kasniti.
RAVNATELJICA
Kašnjenje začudo danas nije predmet razgovora.
GLAVNI GLUMAC
Nije valjda da si odustala.
RAVNATELJICA
Jesam. Zaključila sam da si nepopravljiv i odlučila sam te izbaciti iz predstave. Stanka. On se počne smijati. Pa ona.
GLAVNI GLUMAC
Može sad ozbiljno?
RAVNATELJICA
Može. Ozbiljno. Odlučila sam te izbaciti iz predstave. Vjerujem da će ti Josip objasniti u detalje zašto i kako. Nemoj zaboraviti da si na stalnoj plaći, i da sve što kažeš ni na koji način ne može promijeniti donesenu odluku. Nemaš ugovor za predstavu, zato mi se nemoj opet dolaziti žaliti u ured da si na ovaj ili onaj način oštećen. Također, nemoj da ti padne napamet da izvodiš neke od onih gluposti koje znaš izvoditi kada netko napravi nešto što ti nije po volji. I, molim te, nemoj mi se obraćati s Ivančica više... nikad. U redu?
Okrene se ne čekajući odgovor i ode.
Stanka. Dugo traje.
DRAMATURG
Ja... žao mi je. Zaslužuješ tu ulogu.
GLAVNI GLUMAC
Zamišljeno. Zapravo i ne. Tu ulogu nitko ne zaslužuje.
Krene prema van.
DRAMATURG
Nećeš ostati, da porazgovaraš s -
GLAVNI GLUMAC
Idem do kafane. Moram se razbuditi... Okrene se s osmijehom od uha do uha. Da im onda svima mogu jebati mater. Zastane. Gdje je Ana?
DRAMATURG
Vjerojatno s Josipom.
GLAVNI GLUMAC
I ona je znala za ovo?
DRAMATURG
Mislim da je sad saznala.
GLAVNI GLUMAC
Reci mi, molim te - iako već znam odgovor na to pitanje - tko me mijenja?
DRAMATURG
Pa, Tyrone.
GLAVNI GLUMAC
Jasno. Jasno. Čini se odsutan. Nisam ni mislio da je drugo. Prijatelji su danas toliko rijetki... da ih se ne isplati ni imati. Dok odlazi, nastavi si nešto mrmljati u brk.
V.
Ulaze Kostimografkinja, Redatelj i ostatak autorskog tima.
KOSTIMOGRAFKINJA
Kaligula se među pretorijancima mora osjećati ugroženo, kao da je pritisnut između svih tih tijela... koja mu jednostavno ne daju da diše.
Žurno ulaze, sjedaju na svoja mjesta.
REDATELJ
I? Tvoja ideja je?
KOSTIMOGRAFKINJA
Neka budu goli. Potpuno! Ono malo oklopa što imaju može biti samo tu, po njihovim rukama, i možda oko pojasa.
REDATELJ
Izgledat će kao robovi.
KOSTIMOGRAFKINJA
Stavit ćemo im krune na glave.
DRAMATURG
Samo malo, samo malo. Nikad nismo rekli da je Kaligula ’nesiguran’ zbog svoje garde. To čak ni po logici teksta ne drži vodu. I prije svega, Kaligula nije ’nesiguran’. On je najluđa glava u povijesti Rima! Kako je to on nesiguran? On je lud! On je pukao! Ali prilično sam siguran da je čvrst u svojoj ludosti.
Pogleda redatelja. Zar ne?
REDATELJ
Dobro, dobro. Razmislit ćemo.
KOSTIMOGRAFKINJA
Ma znam, ali ima još jedna stvar. Možda bi mogli -
Ulazi glavni glumac.
PRODUCENTICA
Evo ga!
REDATELJ
A gdje si ti do sad?
GLAVNI GLUMAC
U kafani.
PRODUCENTICA
Zbilja?
GLAVNI GLUMAC
Stvarno, Gogi me zadržao. Mislim, došao bih ja ranije... ali eto. Trebalo je degustirati neku novu rakijetinu. Producentica se nasmije. Redatelj nije siguran da ga je dobro čuo.
DRAMATURG
Redatelju. Razgovarao je s Ivanom.
GLAVNI GLUMAC
Dobro, dobro, svi ste tu. Ja sam zakasnio. Isprike. Malo sam zazujao... mislio sam da je proba dva sata kasnije.
PRODUCENTICA
Imamo problem, Josipe.
REDATELJ
Producentici. On zna, Marlen.
GLAVNI GLUMAC
Marlen, Marlen. Jesi si ti sama birala ime?
PRODUCENTICA
Nakon stanke. Ne.
GLAVNI GLUMAC
Zbilja? Pa koji idiot ti je dao takvo ime?
SCENOGRAFKINJA
Kruno, smiri se. Idemo prošetati?
GLAVNI GLUMAC
Zamrači mu se na trenutak. Idemo pičku materinu.
REDATELJ
Polako, Kruno.
GLAVNI GLUMAC
Polako? Miran. Oprosti... u pravu si. Štucne. Ne bih se trebao žestiti oko glupih imena. Marlen... ’Marlen!’ Čini mi se... nemoj me držati za riječ... ali čini mi se da si ga zaslužila. Čovjek te ne mora ni vidjeti, a zna s kime ima posla... Hjoj. Umoran sam. Mislim da sam ustao na krivu nogu. Josipe, mislim da neću sudjelovati u tvojoj predstavi. Upravo sam rekao Ivani da želim malo vremena za sebe... shvaćaš. Za obitelj. Ti si obiteljski čovjek - nećeš se ljutiti. Svi ga gledaju u tišini. Ana, ideš sa mnom doma? Ili ostaješ? Ana pokuša odgovoriti. Ne moraš mi ništa objašnjavati. Pozornica se treba spremiti za našeg crnog prijatelja... Okrene se da će otići.
KOSTIMOGRAFKINJA
Rasizam naš svagdašnji.
GLAVNI GLUMAC
Što je koza rekla?
REDATELJ
Kruno, molim te izađi van. Nije mi drago što ovo moram reći... ali Ana je zaslužila više od ovoga.
GLAVNI GLUMAC
Smije se. Ana je zaslužila više? Ana je znala što će mi šupak napraviti. Što ćete mi vi svi skupa napraviti... Jučer se mogla ševiti, a sad me ne može ni pogledati.
Razmisli. Što točno mijenja stvari ovdje, Ana? Zašto si jučer spavala sa mnom, a sada se ponašaš kao da si stranac? Sine mu. Štitila si njega, jasno.
REDATELJ
Nije li bilo dosta?
GLAVNI GLUMAC
Bit će dosta kad ja kažem da je dosta! Mrak. Ti nisi izgubio posao zbog nekog idiota koji se rodio obojan modernom bojom. Ne - ja sam ga izgubio. Ja sam obojan krivo! Ja nemam tu sreću da sam premazan, kao vi! A vi svi redom... vama ni ne treba farba. Toliko ste premazani svim mastima, da bi boja s vas skliznula odmah čim bi ju stavili.
REDATELJ
Po prvi put iskreno bijesno. Bilo bi, dovraga, dosta! Izlazi van! Van! Ovaj izađe. Mislim da ćemo napraviti kratku pauzu. Ana ode za glumcem. Vidimo se ovdje za pola sata.
Ostanu samo Dramaturg i Redatelj.
REDATELJ
Ne podržavaš to što smo ga maknuli?
DRAMATURG
Iskreno? Ne tiče me se. Ne mijenja moj dio posla.
REDATELJ
A kad bi te se ticalo?
DRAMATURG
Ne bih podržavao.
REDATELJ
Među nama, ni ja. Ali s druge strane ne mislim ni da je ovaj njegov nastup sada bio opravdan.
DRAMATURG
Pijan je kao guzica.
REDATELJ
To i dalje nije opravdanje.
DRAMATURG
Nije. Šute neko vrijeme. Smješno je kako guraju tu različitost...
REDATELJ
Da?
DRAMATURG
A onda u isto vrijeme traže da budemo jednaki.
REDATELJ
Ravnopravni.
DRAMATURG
U svojoj različitosti.
REDATELJ
Misliš da to nije moguće?
DRAMATURG
Mislim da je nakaradno. Pogledaj koliko je različitih ljudi oko nas. Gotovo svatko ovdje ima neku drugačiju seksualnu preferencu, ili je član neke nacionalne manjine.
REDATELJ
A zašto misliš da je to nakaradno?
DRAMATURG
Pa nekako me podsjeća na nešto tipa sabor. Samo sabor čiji je svaki član sto postotno različit od drugoga i na rasnoj osnovi i na rodnoj... i sad zastupnik od njih traži da se vrate problemima s dnevnog reda... a oni diskutiraju o tome tko ima pravo glasa, a tko nema, iako zaboravljaju da već samim svojim prisustvom u saboru oni moraju imati jednako pravo glasa. Ali ne, to je nekako relevantnije od svega ostaloga. Iako je potpuno irelevantno.
REDATELJ
A koji je problem s dnevnog reda?
DRAMATURG
Pa taj da sabornica gori.
REDATELJ
Smije se. A oni ne mogu odlučiti koji će prvi od njih otrčati po vodu.
DRAMATURG
Jer onaj koji prvi ode je predstavnik. A nema predstavnika među različitima.
REDATELJ
Nakon stanke. Napiši dramu.
DRAMATURG
S kojim ishodom?
REDATELJ
Pa to je pitanje s kojim se ti moraš pozabaviti, ako te zanima.
DRAMATURG
Da...
REDATELJ
Imaš neku ideju?
DRAMATURG
Pa... morao bih svesti sve njihove istinske želje na novac i pokazati da je sve što oni zapravo žele upravo to - novac. Histerija je proizvod nekakvog kompleksa manje vrijednosti, a... Zastane. Pardon, nisam htio baš da krivo zvuči. Nastavi. Ali valjda bi svaki pokušaj pokazivanja logike unutar nečijeg svjetonazora bio smatran opresivnim... ili nešto gore. Zato mislim da svi moraju imati istu želju.
REDATELJ
Pa da, da ugase vatru.
DRAMATURG
Ali?
REDATELJ
E, pa sad ti moraš zaključiti ostalo. Ja iskreno ne znam što bi ih to moglo natjerati da prvenstveno ne razmišljaju o vodi nego o sebi.
DRAMATURG
Možda voda nije opće dobro.
REDATELJ
Ah, kapitalizam.
DRAMATURG
Zvuči kao da te intrigira tema.
REDATELJ
Itekako me intrigira.
DRAMATURG
Možda da se njome pozabavimo u kontekstu Kaligule?
REDATELJ
Teško... ne možemo biti dovoljno objektivni da se netko ne bi osjetio uvrijeđen. Netko od naše publike, mislim.
DRAMATURG
Nekad imam osjećaj da smo danas svi ludi carevi.
REDATELJ
Nije daleko od istine.
VI.
Glavni glumac se vraća u kazalište.
GLAVNI GLUMAC
Svi bi htjeli biti carevi, a nitko ne zna da je lud. To je najgora stavka ludila - jer pravi luđak ne zna da je lud. Dramaturg i redatelj ga gledaju u nedoumici. Ana me nagovorila da se dođem ispričati. Stanka. Ispričavam se. Bez reakcije. Ali ako pišeš takav tekst, svakako bi htio biti unutra. Po mogućnosti bi igrao negativca.
DRAMATURG
Da, pa... javit ću ti.
GLAVNI GLUMAC
Nema problema.
REDATELJ
Ne trebaš se nama ispričavati.
GLAVNI GLUMAC
Ja mislim da se ne trebam nikome ispričavati, ali dobro. Radim ovo zbog Ane.
REDATELJ
Dobro.
GLAVNI GLUMAC
Otići ću... ali koliko sam shvatio imate pauzu?
REDATELJ
Imamo.
GLAVNI GLUMAC
Jasno. Onda bih ostao još malo.
Stanka. Glumac sjedne kraj njih.
DRAMATURG
Apsurd.
GLAVNI GLUMAC
Da?
DRAMATURG
O tome pričamo.
GLAVNI GLUMAC
Znam, čuo sam. Barem dio priče, mislim.
(...)Mislim, ja više nisam u projektu... ali evo ovako - razgovora radi - možda danas treba razmišljati iz sasvim drugačije logike, nego što je Camus razmišljao.
DRAMATURG
Kako misliš?
GLAVNI GLUMAC
Pa eto, Camus je vidio jednog čovjeka koji se ne može nositi sa svijetom. Danas svi misle da imaju pravo na slobodu. Nažalost odrasli smo u premekanom vremenu... sve imamo... i onda imamo vremena za svoje ludosti.
Mekani smo ljudi. Ja prvi.
Stanka. Dramaturg razmišlja.
REDATELJ
Dobro, a što je tebe navelo na ovakvu promjenu karaktera? Kako si sad tako fin i pristojan, a malo prije si pičkarao sve po spisku?
GLAVNI GLUMAC
Pa eto, sretan sam.
REDATELJ
Malo prije sam mislio da si bijesan.
GLAVNI GLUMAC
Saznao sam neke stvari koje su me razveselile.
REDATELJ
A to su?
GLAVNI GLUMAC
Nikad prije nisi pretjerano mario za moje privatne stvari.
REDATELJ
Nikad prije nismo bili u ovoj situaciji.
GLAVNI GLUMAC
U pravu si... Stanka. Ana je trudna.
REDATELJ
Trudna?
GLAVNI GLUMAC
Da.
REDATELJ
Čestitke su na mjestu.
GLAVNI GLUMAC
To svakako jesu. Htjela mi je reći jučer navečer... bojala se da neću htjeti dijete.
REDATELJ
Svakako je krivo mislila onda?
GLAVNI GLUMAC
Ne, nije uopće krivo mislila. Dijete je zadnja stvar koju bih ikada želio. Mrzim djecu. Ne volim kad viču, kad seru u pelene, kad su sretna, kad se igraju, kad traže pozornost. Ne volim ih uopće.
Stanka.
Ali odlučio sam prihvatiti da više ništa nema smisla. Pretpostavljam da bi bilo dobro okrenuti novu stranu.
REDATELJ
To je svakako dobra odluka.
GLAVNI GLUMAC
Nadam se. Mislim, nemam se što nadati. Ovo je jedna od onih stvari koju ljudi obično rade - zar ne? Naprave dijete i puste da im se usere život.
REDATELJ
Možda malo oštro ulaziš u to...
GLAVNI GLUMAC
Oštro?
REDATELJ
Djeca mogu biti radost.
GLAVNI GLUMAC
Svakako. Iako su radost tebi, kao ljubimci. Napraviš ih da imaš nešto čime se dalje možeš baviti, kad shvatiš da je tvoje vrijeme došlo kraju.
REDATELJ
Ali tvoje vrijeme je tek počelo.
GLAVNI GLUMAC
Čini mi se da je završilo prije nego je počelo. Sad ću morati svaliti sve svoje frustracije na neko nedužno dijete... koje će za dvadeset godina biti isti mali ja. I reći će: Da me netko pitao, ja se nikad ne bih rodio.
DRAMATURG
I ja ti isto... čestitam.
GLAVNI GLUMAC
Hvala ti.
Stanka.
GLAVNI GLUMAC
Sav taj rad... ni za što.
REDATELJ
Oprosti?
GLAVNI GLUMAC
Ništa... Ustaje. Vjerojatno sad znam kako je Tyroneu bilo svih onih godina kada su ga gledali kao manje vrijednog... kada mi je govorio kako ga gledaju samo i isključivo na temelju njegove boje kože. A ja mu nisam vjerovao. Nije lijepo biti na toj strani... Ne, nije nimalo lijepo. Odlazi. Pozdravljam.
Stanka.
REDATELJ
Jedini slobodni čovjek na svijetu.
DRAMATURG
Molim?
REDATELJ
Ništa, razmišljam o Kaliguli. Stanka. Zašto ga je ovo toliko pogodilo?
Ulazi Producentica.
PRODUCENTICA
Imamo problem.
REDATELJ
Ako još jednom danas čujem riječ "problem" dat ću režiju ovog sranja nekome drugome.
PRODUCENTICA
Nadam se da to nećeš napraviti. Stanka. Tyrone je pretrpio tešku fizičku... Navodno su ga zaskočili i...
REDATELJ
Ti se šališ sa mnom?
PRODUCENTICA
Nije vrijeme za šalu.
Stanka.
REDATELJ
Ja više ne znam što dalje.
PRODUCENTICA
Ivana kaže da se premisa o obojanom čovjeku mora nastaviti.
REDATELJ
A koji obojani čovjek će ovo izvesti. Ja ga ne znam. Možda ti znaš?
PRODUCENTICA
Koliko sam shvatila... Ivana je rekla da ne treba biti nužno obojan. Može biti doslovno... Gestikulira kao da farba po zraku. Obojan.
REDATELJ
Prasne u smijeh. Crni Kaligula koji je zapravo bijeli Kaligula koji se odvija u Africi, unutar konteksta rimske kolonizacije, koja pak nije rimska kolonizacija nego su goli muškarci koji svojom muškosti narušavaju Kaligulinu biseksualnost, koja zapravo nije biseksualnost nego nešto deseto? Da postoji vremeplov, skoknuo bih do Camusa i dao bi mu ovu ideju. Mislim da bi ga danas cijenili više. Odustane. Zovite kog hoćete. Čini mi se da je malo rano... pogleda na sat. Idem se do kafane razbuditi. Dramaturgu. Hoćeš probati onu rakijetinu kod Goge?
DRAMATURG
Doći ću.
REDATELJ
Ajde, vidio si kako je udarila Krunu. Ne može biti loše.
PRODUCENTICA
Slegne ramenima. Muškarci. Ode.
DRAMATURG
Nazvat ću Krunu pa ću doći.
REDATELJ
Neće nikad pristati.
DRAMATURG
Imamo li izbora?
REDATELJ
Zovi... pa vidi... meni je ovo preponižavajuće da bih uopće o tome razmišljao. Uvredljivo je prema drugoj kulturi... uvredljivo je prema nama. Uvredljivo je prema Kruni.
DRAMATURG
Uvredljivo je prema svima.
REDATELJ
Znaš, ti si pametan dečko. Prepuštam odluku tebi.
DRAMATURG
Meni?
REDATELJ
Ako ti kažeš da zovemo Krunu... onda zovemo. Ako ne, što se mene tiče, možemo do premijere piti onu rakiju.
DRAMATURG
Josipe -
REDATELJ
Ne, ne... samo ti uzmi vremena i razmisli o svemu. Polako. Ode. Dramaturg ostane sam.
DRAMATURG
Nakon nekoliko trenutaka tišine. Hej Kruno. (...) Bi li želio igrati obojanog Kaligulu?